Dreamwork oefening door Erica Jago

Een van de beste tips die Erica aan haar leerlingen geeft is het bijhouden van een dagboek. Deze kun je invullen hoe je wilt. Een alinea elke avond voordat je naar bed gaat. Over de hoogtepunten van die dag, of juist dieptepunten. Over iets wat je wilt onthouden of juist iets wat je wilt vergeten dus het dan maar van je af schrijft. Het mag van alles zijn. Je kunt je journal ook gebruiken voor de volgende oefening, die Erica speciaal voor Mama’en heeft opgesteld.

1. Schrijf je droomvisie op voor hoe je straks als vrouw en moeder wilt zijn.

Beschrijf in een korte verklaring hoe je jezelf als vrouw idealiter zou willen zien in je moederrol.

  1. Schrijf in de tegenwoordige tijd.
  2. Wees duidelijk en beknopt.
  3. Schrijf positief door woorden als ‘niet doen’ te vermijden.
  4. Richt je op het wat en niet op het hoe.

2. Maak met jezelf de afspraak hoe vaak je aan je visie denkt en jezelf eraan herinnert.

Is dit dagelijks, wekelijks of een keer in de zo veel tijd? En hoe wil je vervolgens werken aan je visie? Is dit door elke avond in een journal op te schrijven hoe het gaat? Of wil je een vriendin voor het slapen gaan een berichtje sturen of het is gelukt of niet?

3. Vang de uitdagingen van jou als moeder.

Nu is het tijd om alle uitdagingen op te schrijven die in de weg staan van het realiseren van je droommoeder. Het maakt namelijk niet uit hoe perfect we willen zijn, de realiteit is dat er altijd dingen zijn die ons verwacht of onverwacht uit het veld slaan. Dus wat is je plan om deze obstakels niet alleen te overwinnen, maar ze ook op tijd te zien aankomen? Schrijf je gedachten over de invloeden en drijvende krachten die je ideale doel saboteren op. Van de social media die je tijd opslokken tot familieruzies of te weinig self-care. Schrijf ze op en nummer ze.

  1. Et cetera.

4. Maak een plan.

Nu is het tijd om concreet te worden. Als je weet dat middagdutjes het laatste ding op je to-dolijst is, terwijl je aan slaapgebrek lijdt, dan kun je dit invullen door een yoga nidra-oefening te doen wanneer je baby slaapt. Deze oplossing geeft je nog steeds het idee dat je iets aan het doen bent, terwijl je wel je geest en lichaam laat uitrusten. Kijk naar de lijst van stap 3 en kijk of je voor elk onderdeel een oplossing kunt bedenken.

Uitdaging 1:
Hoe ga je deze uitdaging aanpakken?

Uitdaging 2:
Hoe ga je deze uitdaging aanpakken?

Uitdaging 3:
Hoe ga je deze uitdaging aanpakken?

Deze oefening suggereert helemaal niet dat je een perfecte moeder moet zijn. Maar kan het juist helpen als je je weer overweldigd voelt, dan kun je terugvallen op dit lijstje en het probleem stukje bij beetje aanpakken. Je weet waar je naartoe wilt en zonder vast te houden aan een ideaalbeeld kijk je op een praktische manier naar de uitdagingen en waar die vandaan komen.