Dreamwork-oefening door mama en yogi Erica Jago

Een van de fijnste tips die mama en yogadocente Erica Jago aan haar leerlingen geeft, is het bijhouden van een dagboek. En dat kun je helemaal invullen hoe je zelf wilt. Een alinea elke avond voordat je naar bed gaat, over de hoogtepunten van die dag, of juist dieptepunten. Over iets wat je wilt onthouden, of juist iets wat je wilt vergeten dus het daarom van je af schrijft. Het mag alles zijn. Je kunt je journal ook gebruiken voor de volgende oefening, die Erica speciaal voor Mama’en heeft opgesteld.

1. Schrijf je droomvisie op van hoe jij als vrouw en als moeder wilt zijn.

Beschrijf in een korte verklaring hoe jij jezelf als vrouw idealiter ziet in je moederrol.

  1. Schrijf in de tegenwoordige tijd.
  2. Wees duidelijk en beknopt.
  3. Schrijf positief (door bijvoorbeeld woorden als ‘niet doen’ te vermijden).
  4. Richt je op het wat en niet op het hoe.

2. Maak met jezelf de afspraak hoe vaak je aan deze visie denkt en jezelf eraan herinnert.

Is dit dagelijks, wekelijks of eens in de zoveel tijd? En hoe wil je vervolgens werken aan je visie? Is dit door elke avond in je dagboek op te schrijven hoe het gaat? Of wil je een vriendin voor het slapen gaan een berichtje sturen of het is gelukt of niet?

3. Vang de uitdagingen voor jou als moeder.

Nu is het tijd om de uitdagingen op te schrijven die in de weg staan van het realiseren van jou als droommoeder. Het maakt namelijk niet uit hoe ‘perfect’ we proberen te zijn, de realiteit is dat er altijd dingen zijn die ons verwacht of onverwacht uit het veld slaan. En het gaat er uiteindelijk om hoe we daarmee omgaan. Wat is je plan om deze obstakels niet alleen te overwinnen, maar ze ook op tijd te zien aankomen? Schrijf de gedachten, invloeden en drijvende krachten die jouw doel saboteren op, en nummer ze. Van de social media die je tijd opslokken, tot familieruzie, of te weinig self-care.

  1. … etc.

4. Maak een plan.

Nu is het tijd om concreet te worden. Als je weet dat een middagdutje het laatste ding op je to-dolijst is, terwijl je aan slaapgebrek lijdt, kun je dit bijvoorbeeld invullen door een yoga nidra-oefening te doen wanneer je baby slaapt. Deze oplossing geeft je nog steeds het idee dat je iets aan het doen bent, terwijl je wel je geest en lichaam laat uitrusten. Kijk naar je lijst met uitdagingen van stap 3 en bedenk voor elk een oplossing.

Uitdaging 1:
Hoe ga je deze uitdaging aanpakken?

Uitdaging 2:
Hoe ga je deze uitdaging aanpakken?

Uitdaging 3:
Hoe ga je deze uitdaging aanpakken?

Deze oefening suggereert overigens zéker niet dat je een ‘perfecte’ moeder moet zijn. Maar het kan je wel helpen om bij jezelf te blijven en je houvast bieden als je je even overweldigd voelt. Dan kun je terugvallen op dit lijstje en het probleem stukje bij beetje aanpakken. Je weet waar je naartoe wilt, en zonder vast te houden aan een ideaalbeeld kijk je op een praktische manier naar de uitdagingen en waar die vandaan komen.