Mama-interview met yogi Erica Jago

Erica Jago is mama van Noa (2018) én ervaren kundalini- en vinyasayogadocent. Tegelijkertijd is ze een eeuwige yogastudent. Samen met Roos van de Kamp gaf ze het prachtige en praktische ‘experiential chakra workbook’ Angelus uit, dat ze niet alleen schreef maar óók zelf vormgaf en illustreerde. Ze ontwerpt daarnaast yoga- en kunstboeken voor anderen, zoals het populaire Art of Attention.
Erica geeft privé yoga- en coachingsessies die mensen helpen hun volledige potentieel te bereiken. En sinds ze door het werken met de chakra’s een 25 jaar durende verslaving overwon, organiseert ze ook retraites waar inmiddels meer dan 300 mensen uit 36 landen aan hebben deelgenomen.

Ik sprak Erica over zelfzorg en yoga tijdens de zwangerschap.

Wat betekent het woord ‘mama’en’ voor jou?
‘Hoe ik voor mezelf zorg, zo zorg ik ook voor m’n kindje. Moederen gaat voor mij om de vraag hoe ik dagelijks voor mezelf zorg. Van zorgzame bewegingen op de mat tot zelfreflectie. Hoe kan ik de tijd voor mezelf creëren die me de energie teruggeeft die ik aan mijn baby geef, en ook de liefde tussen mij en mezelf én mij en haar laten groeien?’

Wat was voor jou de grootste uitdaging tijdens je zwangerschap?
‘Om het rustiger aan te doen. Ik dacht dat ik m’n werk helemaal af moest hebben voordat zij geboren werd. Ik raakte zo gefrustreerd dat ik niet meer naar bevalcursussen ben gegaan of samen met m’n vriend nog een babymoon heb geboekt…’

Wat was je favoriete self-care tool tijdens de zwangerschap?
‘Waterijsjes! Soms zeventien op een dag… Ik maakte ze zelf. Mijn favoriete recept: hibiscusblaadjes in water koken, dit af laten koelen en wat limoensap en een beetje honing toevoegen. Vervolgens in ijsvormpjes invriezen en genieten maar!’

Wat waren voor jou de 5 fijnste yoga- en meditatieoefeningen tijdens de zwangerschap?

  1. ‘Yoga nidra was mijn favoriete ritueel voor het slapen gaan (zie ook Mama’en p. 194).
  2. Ik had het vaak warm tijdens m’n zwangerschap. Wat dan helpt is de Sitali, ook wel verkoelende ademhaling.
  3. De liggende gebonden hoekhouding (zie p. 164 in Mama’en).
  4. De legs up the wall-oefening (zie ook Mama’en p. 159) in mijn bed.
  5. De foetushouding met een bolster of blokje ter hoogte van m’n ribben. Soms ook een kussen om mijn hoofd op te laten rusten. Hierdoor opende ik de zijkanten van mijn lichaam voor meer ruimte in m’n longen, zodat ik dieper kon ademhalen.’

Welke rol spelen essentiële oliën voor jou?
‘Ze hebben me op meerdere vlakken ondersteuning geboden in mijn emotionele helingsproces. Door het kiezen voor een bepaalde olie neem ik op dat moment de leiding over hoe ik me wil voelen. Voor elk moment is er wel een olie die me daarin kan ondersteunen. Ylang ylang was mijn lievelingsolie. Deze wordt ook wel de olie van het innerlijke kind genoemd. Extra toepasselijk wanneer je zwanger bent.’

Welke rol speelde angst en onzekerheid tijdens de geboorte van je dochter?
‘Van tevoren was ik vrij naïef over de bevalling. Ik dacht dat ik die weeën, als ervaren yogadocent, wel even kon wegademen. Maar o, wat heb ik me daarin vergist. Als ik het opnieuw mocht doen, dan zou ik een coach bij de hand nemen alsof ik zou trainen voor een olympische wedstrijd. En belangrijker nog: ik zou de coach vragen me een (zachte!) klap in mijn gezicht te geven wanneer ik tijdens de ontsluitingsweeën zou beginnen te hyperventileren, om me eraan te helpen herinneren dat ik dit absoluut kan. Angst en onzekerheid traden op de voorgrond tijdens de ontsluitingsfase, maar toen ik moest gaan persen verdwenen ze. Als ik er nu op terug kijk, ben ik precies bevallen hoe ik het voor ogen had. Op handen en knieën en ik kon mijn dochtertje met haar grote bos haar zelf opvangen.’