Mama-interview met Erica Jago

Erica is moeder van Noa (2018) en een ervaren kundalini- en vinyasayogadocent. Tegelijkertijd is ze een eeuwige yogastudent. Ze gaf onlangs het prachtige boek Angelus uit over de chakra’s, dat ze niet alleen schreef maar ook nog zelf vormgaf en waarvan ze ook de illustraties maakte. Ze ontwerpt daarnaast ook yoga- en kunstboeken voor anderen, zoals het populaire Art of Attention. Ze geeft privé- en coachingsessies aan mensen om hun volledige potentieel te bereiken. En sinds ze door het werken met de chakra’s een 25 jaar durende verslaving overwon, organiseert ze ook retraites waar inmiddels meer dan 300 mannen en vrouwen uit 36 landen aan hebben deelgenomen.

Wat betekent het woord ‘mama’en’ voor jou?

‘Hoe ik voor mezelf zorg, zo zorg ik ook voor m’n kindje. Moederen gaat voor mij om de vraag hoe ik dagelijks voor mezelf zorg. Gaat het daarbij om zorgzame bewegingen op de mat of is het gericht op zelfreflectie? Hoe kan ik tijd voor mezelf creëren die mij de energie teruggeeft die ik aan mijn baby geef en de liefde tussen mij en mezelf en mij en haar laten groeien?’

Wat was voor jou de grootste uitdaging tijdens de zwangerschap?

‘Om het rustiger aan te doen. Ik dacht dat ik m’n werk helemaal af moest hebben voordat zij geboren werd. Ik raakte zo gefrustreerd dat ik niet meer naar bevalcursussen ben gegaan of samen met m’n vriend nog een babymoon heb geboekt.’

Wat was je favoriete self-care tool tijdens de zwangerschap?

‘Waterijsjes! Soms zelfs zeventien op een dag… Ik maakte ze zelf. Mijn favoriete recept is hibiscusblaadjes in water koken, dit af laten koelen en wat limoensap en een beetje honing toevoegen. Vervolgens in ijsvormpjes invriezen en genieten maar!’

Wat waren je vijf favoriete yoga- en meditatieoefeningen tijdens de zwangerschap?

  1. Yoga nidra was mijn favoriete ritueel voor het slapen gaan (zie p. XXX).
  2. Ik had het vaak warm tijdens m’n zwangerschap. Wat dan helpt is de Sitali, ook wel verkoelende ademhaling.
  3. De liggende gebonden hoekhouding. Zie pagina XXX voor deze oefening.
  4. De legs up the wall-oefening (zie p. XXX) in mijn bed.
  5. De foetushouding met een bolster of blokje ter hoogte van m’n ribben. Soms ook een kussen om m’n hoofd op te laten rusten. Hierdoor opende ik de zijkanten van m’n lichaam voor meer ruimte in mijn longen, zodat ik dieper kon ademhalen.

Welke rol spelen essentiële oliën voor jou?

‘Ze hebben mij op meerdere vlakken ondersteuning geboden in m’n emotionele helingsproces. Door het kiezen voor een bepaalde olie neem ik op dat moment de leiding over wat en hoe ik me wil voelen. Voor elk moment is er wel een olie die me daarin kan ondersteunen. Ylang ylang was mijn lievelingsolie. Deze olie wordt ook wel de olie van het innerlijke kind genoemd. Extra toepasselijk wanneer je zwanger bent.’

Welke rol speelde angst en onzekerheid tijdens jouw bevalling?

‘Van tevoren was ik vrij naïef over de bevalling. Ik dacht dat ik die weeën, als ervaren yogadocent, wel even kon wegademen. Maar o, wat heb ik me daarin vergist. Als ik het opnieuw mocht doen, dan zou ik een coach bij de hand nemen alsof ik zou trainen voor een olympische wedstrijd. En belangrijker nog: ik zou de coach vragen me een (zachte!) klap in mijn gezicht te geven wanneer ik tijdens de ontsluitingswegen zou beginnen te hyperventileren, om me eraan te helpen herinneren dat ik dit absoluut kan. Hoe angst en onzekerheid op de voorgrond traden tijdens de ontsluitingsfase, terwijl die toen ik moest gaan persen verdwenen. Als ik er nu op terug kijk ben ik precies bevallen hoe ik het voor ogen had. Op handen en knieën, en ik kon m’n dochtertje met haar grote bos haar zelf opvangen.’